ProvÝncia de Girona


Sant VÝctor de D˛rria
(Toses, RipollŔs)

42║ 19,985'N ; 2║ 04,046'E    




L'esglÚsia parroquial de D˛rria va ser consagrada el 3 de juliol de l'any 903 pel bisbe d'Urgell, NantigÝs.


Ens trobem davant un temple molt alterat al llarg dels segles. EstÓ format per una sola nau, a la que posteriorment se li van afegir dues capelles laterals, a mode de transsepte.


La nau estÓ coberta amb una volta de canˇ reforšada per dos arcs torals, situats en la part mÚs propera als peus de la nau.


La capšalera Ús plana i fins a finals del segle XX es considerava que en algun moment s'havia substitu´t l'absis romÓnic per la capšalera actual. Per˛ durant unes obres de consolidaciˇ i restauraciˇ de la coberta es van localitzar fragments de pintura mural en la seva volta. Entre els anys 1998 i 2000 es van retirar les diverses capes de cal i guix que s'havien anat acumulant al llarg dels segles i es van consolidar i restaurar les pintures.


Per tant, cal rescriure la hist˛ria del temple i probablement aquest absis carrat sigui part del temple consagrat en el segle X.


Podem observar en la part central de la volta a una Maiestas Domini dins la mÓndorla mÝstica.

Maiestas Domini    Detall de la Maiestas Domini

L'acompanyava un tetramorf, per˛ malauradament molt erosionat. NomÚs es conserva sencer el brau de sant Lluc, al que l'autor va confondre amb sant Marc.


TambÚ veiem de forma fragmentÓria l'Óliga que representa a Sant Joan, que entre les potes tÚ les lletres RA i CELUM  (Terra i Cel).


En l'altre costat de la volta es van representar l'Óngel de sant Mateu i el lleˇ de sant Marc.


Entre les figures dels evangelistes hi veiem tres personatges nimbats.

Sant Miquel i benaurats   Sant Gabriel i benaurats

Dos d'aquests personatges estan alats. El del costat nord tÚ un rotlle a la mÓ dreta on es llegeix la inscripciˇ SPI. GrÓcies a la inscripciˇ que hi ha al seu costat, podem saber que es tracta de l'arcÓngel sant Miquel.


L'acompanyen dos personatges vestits amb t˙nica curta i mantell creuat sobre el pit. Porten una cartelĚla rectangular, que s'ha interpretat com a sÝmbol de protecciˇ implorada. Per tant, alguns estudiosos ha identificat aquesta escena com la de sant Miquel presentant els Benaurats de DÚu.


En el costat oposat de la volta tambÚ hi ha tres personatges, si bÚ estan molt mÚs erosionats. En aquest cas la manca de pintura ens impedeix definir amb certesa els personatges representats, per˛ es creu que podria tractar-se de la mateixa escena, en aquest cas amb l'arcÓngel sant Gabriel.

 Benaurats   Sant Gabriel

Sota d'aquests personatges i separats per una sanefa de motius geomŔtrics, veiem al colĚlegi apost˛lic.


Com en el cas dels Óngels i els arcÓngels, les pintures del costat nord s'han conservat en millor estat que les del costat sud. En aquest cas podem veure a set personatges amb el cap nimbat. A la mÓ esquerra sostenen un llibre tancat, mentre que la mÓ dreta descansa sobre el pit. OriginÓriament estaven identificats amb el seu nom a la dreta, per˛ hem perdut bona part de les inscripcions. Tot i aix˛, d'esquerra a dreta podem identificar a TADDEVS, SIMON, IA(C)OB(V)S, (M)AT(EVS), (T)OMAS i PETRUS.

Ap˛stols    Ap˛stols

Ap˛stols


La identificaciˇ de sant Pere resulta confosa, doncs al costat de la inscripciˇ veiem a dos ap˛stols i no un. Algunes fonts creuen que es tracta de sant Pau i sant Pere i que el mestre pintor va tornar a confondre l'assignaciˇ dels noms, com ja va fer amb en el Tetramorf, doncs la figura que porta la clau del Cel no estÓ al costat del nom PETRUS.


Aquesta hip˛tesi ens suscita molts dubtes. Segons aix˛ en el costat sud de la volta, molt erosionat, s'haurien representat nomÚs  cinc ap˛stols i en aquest costat set. Ens sembla poc probable aquesta disposiciˇ, doncs podem veure restes clares de cinc ap˛stols i l'espai on podria estar pintat un sisŔ. Per altra banda, el rostre i les robes de Sant Pere difereixen molt en l'estil a la resta d'imatges, com si haguÚs estat fet per una altra mÓ. No sembla l˛gic pensar que un sant amb aquesta importÓncia es deixÚs en mans d'un aprenent o d'un altre mestre que no fos el principal. Aleshores, qui Ús aquest tretzŔ personatge? Altres estudiosos afirmen que tots dos sˇn sant Pere. Inicialment no tenia les claus del Cel a les mans i per afegir-les, posteriorment es va optar per pintar un altre sant Pere i es va ocultar l'anterior. Per aquest motiu estan colze a colze, fins i tot el segon sant oculta mÝnimament al primer...


En el costat sud, com ja hem comentat, els ap˛stols estan molt fragmentats i es conserva ben poca cosa. D'esquerra a dreta veiem a Sant Andreu, que sostÚ una creu, (IOHA)NNE(S), I(ACOBVS), BA(RTOMEVS).

Ap˛stols   Ap˛stols

Per sota del registre de l'apostolat, n'hi havia un altre, separats per una sanefa geomŔtrica. En el costat nord s'han conservat fragments de quatre medallons.

A l'extradˇs de l'arc triomfal es conserven alguns elements de temÓtica zodiacal. Es conserven fragmentÓriament els sÝmbols de bessons i de sagitari.


En el primer tram de la nau tambÚ conservem uns fragments de pintura mural.


En aquest cas veiem a la Maiestas Mariae dins una mÓndorla de perfil circular. EstÓ asseguda en un bancal de fusta, sobre el que hi ha un coixÝ rodˇ. Malauradament el seu estat de conservaciˇ no ens permet veure tota la imatge, si no que nomÚs veiem part del mantell que li cobreix el braš dret, amb el que sostÚ al Nen.


La figura de Jes˙s tampoc s'ha conservat sencera, tot i que podem veure la mÓ dreta en posiciˇ de beneir i l'esquerra estÓ recolzada sobre el pit.


L'envolten quatre Óngels, que sostenen la mÓndorla. El seu estat de conservaciˇ Ús bastant deficient.

└ngel   └ngel

└ngel   └ngel


En els costats sud i nord, entre els Óngels veiem la figura d'un profeta.

└ngels i un profeta   └ngels i un profeta

GrÓcies a les respectives inscripcions, podem saber que en el costat nord hi ha el rei David, mentre que en el costat sud es va representar a Ezequiel.

El rei David   Profeta Ezequiel

En el mur sud del presbiteri trobem una imatge molt rudimentÓria. Alguns estudiosos creuen que podria ser una resta de pintures anteriors a les actuals, mentre que altres fonts ho cataloguen com un simple esbˇs...


En la volta de la capella del costat sud tambÚ es van localitzar restes de pintura, en aquest de factura moderna.


En aquesta mateixa capella es conserva una pica baptismal de factura molt senzilla.


La porta actual Ús de factura moderna i es va fer per evitar haver de passar pel cementiri per entrar al temple.


La original es trobava uns metres mÚs a l'est i encara podem veure la seva traša, amb els muntants forša avanšats, per tant podria ser pre-romÓnica.


Al damunt de la nova porta podem trobar una finestra romÓnica de mig punt i doble esqueixada.


En el costat nord es va afegir posteriorment un campanar de torre amb coberta piramidal.